دانستنی ها

آیفون بهتر است یا سامسونگ ؟ کدام را بخریم؟

دردنیای گسترده ی گوشی های هوشمند، رقابت سختی بین برند های مختلف تولید کننده این محصولات وجود دارد. در طول یک سال شاهد حضور مدعیان تازه ای در رده های مختلف با قیمت های متفاوت هستیم. اگر به چند سال گذشته رجوع کنیم، می بینیم که تعداد محدودی از برند ها می توانستند گوشی های هوشمند درخور تولید کرده و رضایت مخاطبان را جلب کنند. امروزه تعداد برند های قابل اعتماد با محصولات با کیفیت بیشتر شده است اما سامسونگ و اپل از گذشته تا کنون همیشه از مدعیان اصلی میدان رقابت بوده اند و با محصولاتی که به بازار ارائه کرده اند، نشان دادند که شایسته لقب بهترین هستند. شاید بتوان گفت اپل و سامسونگ نیز یکدیگر را رقیب اصلی خود می دانند و هر یک در جدید ترین محصولاتشان اتفاقاتی را رقم می زنندکه طرف دیگر را پشت سر بگذارند.

هر کدام از این برند ها، که به غول های تکنولوژی معروفند، هواداران سر سخت خود را دارند. هر یک از دوستداران اپل و سامسونگ معتقدند که برند محبوب آن ها بهترین گوشی هوشمند را تولید می کند و گاهی تعصب دوستداران این دو برند به حدی است که حاضر نیستند محصول طرف مقابل را دست بگیرند و از آن استفاده کنند. اما اگر بخواهیم واقع گرایانه به بررسی این دو برند بپردازیم، مسلما هر یک مزایا و معایب خود را دارند و ممکن است در زمینه های مختلف یکی بر دیگری برتری داشته باشد. برای این که متوجه شویم که محصولات این دو شرکت ابر قدرت در هر کدام از بخش ها چگونه عمل می کنند، تکنولوژِی ساخت و کیفیت طراحی این دو را در بخش های مختلف با هم مقایسه می کنیم تا متوجه شویم که در نهایت، آیفون بهتر است یا سامسونگ.

از نظر صفحه نمایش آیفون بهتر است یا سامسونگ ؟

یکی از قسمت های اصلی که اپل و سامسونگ در آن متفاوت عمل کرده اند و هر یک برای انتخابشان استراتژی خاص خود را دارند، صفحه نمایش است. اپل تا قبل از آیفون ایکس، گوشی هایش را با نمایشگرهای IPS LCD عرضه می کرد.در حالی که سامسونگ سالهاست نه تنها پرچمدارانش را بلکه میان رده هایش را نیز به نمایشگرهای آمولد مجهز میکرد. بنابراین از نظر صفحه نمایش سامسونگ همیشه یک سر و گردن بالاتر بود.

تا اینکه بالاخره اپل برای تولید iphone x دست به دامان سامسونگ شد و این گوشی های را به یک نمایشگر اولد که توسط سامسونگ تولید شده بود، روانه بازار کرد. البته اگر فکر می کنید تمام گوشی های بعد از ایفون ایکس به نمایشگرهای اولد مجهز بودند، سخت در اشتباهید چرا که اپل دوباره با بکارگیری یک نمایشگر IPS LCD در آیفون ۱۱ همه را غافلگیر کرد.

صفحه نمایش از آن قسمت هایی است که کیفیت بالا و پایین آن به راحتی می تواند در میزان رضایت کاربران تاثیر مستقیم داشته باشد، چرا که در گوشی های هوشمند این نمایشگر است که تجربه تماشای تصاویر و تاچ را با افراد به اشتراک می گذارد و مسلما دستگاهی که از نمایشگر بهتری استفاده کند برگ برنده نخست را دست خواهد داشت. بنابراین توصیه ما این است اگر اهل تماشای ویدئو و بازی هستید یا کیفیت تصویر و عملکرد تاچ برای شما مهم است، حتما قبل از انتخاب بین گوشی های این دو برند، نوع صفحه نمایش و ویژگی هایش را بررسی کنید.

مقایسه آیفون و سامسونگ از نظر قیمت صفحه نمایش

 

قضیه از این قرار است که شایع ترین خرابی گوشی های موبایل، شکستن یا سوختن صفحه نمایش در اثر ضربه ، نفوذ آب و اخیرا (بعد از کرونا) هم الکل است. از سوی دیگر اگر صفحه نمایش گوشی شما آمولد باشد، متاسفانه هزینه ی زیادی برای تعویض آن باید بپردازید. بنابراین اگر قیمت صفحه نمایش گوشی را ندانید، ممکن است بعدها با دیدن قیمت آن شوکه شوید و حتی از خیر تعمیر گوشی تان بگذرید. البته امیدواریم هرگز برای گوشی تان اتفاقی نیفتد مخصوصا با این نرخ ارز، اما بهرحال پیشنهاد می کنیم هنگام خرید گوشی نیم نگاهی هم به قیمت ال سی دی آن داشته باشید.

از نظر عملکرد آیفون بهتر است یا سامسونگ ؟

اگر بخواهیم در بخش عملکرد پی ببریم که آیفون بهتر است یا سامسونگ، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شرکت سامسونگ مدل های متنوع تری در رنج های قیمتی متفاوت تولید می کند، گوشی هایی که در برخی از آن ها برای کاهش قیمت و اقتصادی بودن به ناچار از پردازنده های ضعیف تری استفاده شده است، این در حالی است که آیفون در هر رونمایی، مدل هایی با بهترین سخت افزار را به بازار عرضه می کند.

پس برای مقایسه این دو برند باید به دو گوشی هم رده رجوع کنیم. در آیفون ۱۳ که محصول تازه نفس اپل است از تراشه اختصاصی A15 استفاده شده است. برای پی بردن به قدرت این تراشه باید بدانید که تراشه A14 که در آیفون ۱۲ استفاده شده، در میان تمام پرچمداران بی رقیب بود. حالا A15 نسخه به روز شده این تراشه است و طبق گفته ها در روانی، سرعت و قدرت بی نظیر عمل می کند.

این در حالی است که سامسونگ برای رقابت با آیفون ۱۲، گلکسی S21 را به بازار عرضه کرد که مجهز به تراشه  اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ بود و عملکرد فوق العاده ای داشت. اما بررسی ها نشان می دهد که در این بخش، سخت افزار آیفون ۱۲ عملکرد بهتری نسبت به S21 دارد و مسلما تراشه جدید A15 از نسل گذشته نیز بهتر خواهد بود.

در این قسمت پاسخ سوال آیفون بهتر است یا سامسونگ، یک چراغ سبز به نفع آیفون روشن می کند. آیفون تراشه قدرتمند و پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل تجربه ی بی نظیری از سرعت و قدرت را برای کاربران خلق می کند و برنده این رقابت است.

در این بخش باید به این موضوع نیز اشاره کنیم، پردازنده های آیفون حتی نسبت به هم رده هایشان دچار فرسودگی کمتری می شوند و کاربران آیفون کمتر از هنگ کردن و کند شدن گوشی شان پس از چند سال استفاده شکایت دارند.

دوربین اپل بهتر است یا سامسونگ ؟

در مقایسه دوربین سامسونگ و آیفون نیز مانند سخت افزار باید مدل های هم رده را در کنار هم قرار داد. اگر قوی ترین دوربین های هر دو برند تا کنون، را بخواهیم با هم مقایسه کنیم. باید S21 Ultra سامسونگ را در کنار آیفون ۱۲ پرو مکس قرار دهیم.

S21 اولترا دارای یک دوربین ۴ گانه است است که لنز اصلی آن یک سنسور واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، مجهز به لرزه گیر اپتیکال و فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص عمق است. لنز دوم یک لنز پریسکوپ تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با قدرت زوم اپتیکال ۱۰ برابری، لرزه گیر اپتیکال و فوکوس خودکار بوده و در کنار آن لنز سوم ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو با قدرت زوم اپتیکال ۳ برابری  قرار دارد. در نهایت لنز چهارم از نوع ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید بوده که دارای حالت super steady برای لرزه گیری در زمان ضبط است.

در آیفون ۱۲ پرو مکس شاهد حضور یک دوربین سه گانه هستیم که لنز اول یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی دارای لرزشگیر بی نظیر سنسور شیفت و فوکوس خودکار دوال پیکسل به همراه تشخیص فاز است. لنز دوم یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو مجهز به لرزش گیر اپتیکال، فوکوس خودکار و زوم اپتیکال ۲.۵ برابری و در نهایت لنز سوم یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با پوشش ۱۲۰ درجه و فوکوس خودکار است.

پس از دانستن مشخصات هر دو دوربین شاید به نظر بیاید که با اطلاعاتی که بر روی کاغذ داریم می توان برتری یکی از دوربین ها را تعیین کرد، اما واقعیت آن است که هر دوربین به قدری خوب هستند و تصویربرداری با هر یک از آن ها آنچنان جذاب است که نمی توان گفت در قسمت دوربین آیفون بهتر است یا سامسونگ. در مقایسه رابط کاربری دوربین در هر دو برند نیز شاهد حضور امکانات متنوع و متفاوتی هستیم که کاربران طبق نظر خود باید میان این دو انتخاب کنند.

نکته ی قابل شاره ی دیگر بخش دوربین نیز این است که دوربین های آیفون تصاویر واقعی تری برای شما ثبت می کنند در حالی که دوربین های سامسونگ به عکس شما رنگ و لعاب بیشتری می دهند.

سیستم عامل ios آیفون بهتر است یا اندروید سامسونگ؟

جنگ اصلی در این دو برند همیشه جنگ بین سیستم عامل ها بوده است، جنگی که در آن طرفداران سیستم عامل اندروید و طرفداران سیستم عامل اختصاصی اپل، یعنی IOS همیشه رو به رو هم ایستاده اند. اما به راستی آیفون بهتر است یا اندروید؟

اگر قدری با گوشی های هوشمند آشنا باشید، حتما می دانید که اکثر برند ها از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند و سیستم عامل اندروید تنها مختص سامسونگ نیست. در این میان اپل از ابتدا معتقد به استفاده از سیستم عامل شخصی خود بود و یکی از دلایل اصلی شهرت این برند به IOS بر می گردد، سیستم عاملی که که مانند فرزند خالق این برند، استیو جابز بود و پس از مرگ وی نیز اپل همچنان به IOS وفادار ماند، سیستم عاملی که شرکت اپل بیشتر محبوبیت خود را مدیون آن است.

همان طور که می دانید فروشگاه دانلود برنامه ها در IOS، اپ استور و در اندروید، گوگل پلی است. اگر به تعداد برنامه ها استناد کنیم، در گوگل پلی ده ها هزار اپلیکشن بیشتر از اپ استور در دسترس است و همچنین تعداد برنامه های رایگان نیز بیشتر خواهد بود. اما به واقع همیشه بهترین بازی ها در اپ استور موجود بوده و محصول برخی از کمپانی های بازی سازی، هیچ گاه به گوگل پلی راه پیدا نمی کند. در واقع می توان گفت، اپ استور بازار مورد علاقه برنامه سازان است.

با این که اپ استور در نهایت بهتر از گوگل پلی است اما هر دو بازار در برابر نفوذ بد افزار ها و ویروس ها تدابیر امنیتی بسیار خوبی اتخاذ نموده اند. اما به یاد داشته باشید که تنها مرجع معتبر برای دانلود برنامه های آیفون، اپ استور بوده، در حالی که برای گوگل پلی جایگزین های امن دیگری نیز موجود است، واستفاده از این جایگزین ها ریسک حمله بد افزار ها را بالا می برد.

اما خب، برتری اندروید در این قسمت سهولت دانلود فایل های مختلف و به اشتراک گذاشتن آسان آن هاست که در آیفون گاهی در دانلود و به اشتراک گذاری بین اپلیکیشنی موانعی وجود خواهد داشت.

یکی از برتری های دیگر IOS در سیستم عامل، آپدیت گرفتن ۵ یا ۶ ساله است، که این عدد برای اندورد حداکثر ۳ یا ۴ سال است. در واقع این مطلب به این معناست که در حال حاضر که آیفون ۱۳ رونمایی شده ۵۰ درصد مدل های قدیمی می توانند تمام آپدیت های جدید را دریافت کنند، این در حالی است که برای اندرود این عدد حدود ۱۵ درصد است. پس اگر می خواهید که مرتب برنامه ها را به روز و اشکالات را رفع کنید، IOS انتخاب بهتری است.

اما اگر  به شخصی سازی کردن Home Screen خود علاقه دارید، سیستم عامل اندروید در این زمینه امکانات بیشتری برای شما فراهم می کند و ایجاد تغییر در کل رابط کاربری، ویجت ها و میانبر ها برای شما ممکن است. در حالی که در IOS محدودیت ها بیشتر بوده و تنها بک گراند و چینش اپ ها قابل تغییر هستند.

برای نتیجه گیری این قسمت و پاسخ به سوال آیفون بهتر است یا اندروید، باید بگوییم که هر کسی ممکن است با یکی از این سیستم عامل ها احساس راحتی بیشتری داشته باشد. ممکن است از نظر کسی کار کردن با سیستم عامل IOS بسیار آسان تر باشد و از نظر فرد دیگری اندروید سیستم عامل بهتری باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید کار با هر دو سیستم عامل را تجربه کنید.

 از نظر باتری آیفون بهتر است یا سامسونگ ؟

با این که ظرفیت باتری های آیفون و شارژ دهی آن ها همیشه شرایط خوبی داشته است، اما به جرئت می توان گفت که در مورد باتری، سامسونگ قطعا عملکرد بهتری داشته است. برای اثبات این موضوع بد نیست بدانید که

آیفون ۱۳ پرومکس که جدید ترین و قوی ترین گوشی حال حاضر آیفون است، برای اولین بار در تاریخ آیفون ها با یک باتری با ظرفیتی بیش از ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت تولید شده و ظرفیت باتری آن ۴۳۷۳ میلی آمپر ساعت است. این در حالی است که S21 ultra یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. در مورد تکنولوژی فست شارژ نیژ، شارژر سامسونگ، فست شارژ ۲۵ واتی و شارژر آیفون، فست شارژ ۲۰ واتی است. البته حتما می دانید که آیفون های جدید در جعبه خود شارژر و هدفون ندارند که این امر نیز سبب می شود آیفون در جایگاه پایین تری قرار بگیرد.

طرفداران اپل بیشتر است یا سامسونگ ؟

از آنجایی که سامسونگ، متناسب با هر بودجه ای یک یا چند گوشی در سبد محصولاتش دارد، قطعا می تواند انتظارات افراد بیشتری را برآورده کند و انتخاب شود. این در حالی است که تعداد گوشی های اپل اصلا با سامسونگ قابل مقایسه نیست. در واقع اپل هر ساله کمتر از انگشتان یک دست گوشی عرضه می کند؛ بنابراین طرفداران خاص خودش را دارد.

بالاخره آیفون بهتر است یا سامسونگ؟ کدام را بخریم؟

پس از مقایسه این اطلاعات باید گفت که هر دو برند سامسونگ و اپل آنچنان در کار خود ماهر هستند که  انتخاب یکی از آن ها به عنوان تولید کننده برتر کار ساده ای نیست. هر کدام از این برند ها تلاش می کنند در مدل های مختلفی که به بازار عرضه می شود، مجهز به جدیدترین تکنولوژی های روز باشند و رقبا را پشت سر بگذارند. به همین جهت در برخی بخش ها آیفون ها بهتر عمل می کنند و در قسمت های دیگری جام به دست مدل های سامسونگ است. در جواب سوال آیفون بهتر است یا اندروید، باید گفت که کاربران با شناخت نیاز های خود و دانستن اطلاعات هر برند باید گوشی هوشمندی که برایشان مناسب تر است را انتخاب کنند. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که هر کدام از این برند ها می کوشند تا ضعف ها اشکالات نسل گذشته را در نسل های جدید تکرار نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =